"Apa Lagi Cina Mau?", Cina ini mau:

You gotta laugh, isn't it? If it was all so tragic to begin with, that is...

Needless to say, the fallout of the 13th General Election continues in many permutations - ironically, many pro-BNers are very bitter about "winning" while PR has been rather politically astute in quickly catching on the mood to continue drumming up support through rallies and such - which I think is a waste of time but you know, it's all just political drama....

I was quite taken aback by the very acrimonious racial rants by those aligned to the BN government, so much so that I had to unfriend an old schoolmate (was never close to him anyway) when he was spouting a lot, really a lot, of very offensive anti-Chinese things on his Facebook. I'd rather not have to see that, thank you - I have very close Malay friends and I am not what he paints all Chinese to be in his postings. But no point in confronting, why exacerbate matters? Dia nak bodoh macam tu, biarlah - maybe he needs to get it out of his system. Whatever.

So anyway, back to the title of this post - since this is what Utusan asked (rhetorically, of course), why, I might as well give my take on what the Chinese want - or at least, this one chinese anyway ;p heh heh

Instead of resorting to the rather low-level of market BM (bahasa pasar) that they used, I would say: kehendak saya, sebagai warganegara Malaysia yang, dengan secara kebetulan, juga seorang keturunan Cina - bahkan, nenek moyang saya juga termasuk golongan keturunan Burma, Melayu, Baba-Nyonya and Serani (atau ada kemungkinan Eropa atau Punjabi - jika cerita dongeng tentang nenek saya sebagai anak angkat - sungguh eksotik kan?) adalah amat ringkas dan bernas, iaitu:

Meningkat taraf kehidupan rakyat Malaysia bagaikan negara maju di mana:
 - Nilai Ringgit Malaysia adalah serata dengan Dollar Amerika Syarikat / Australia / Canada, kalau tidak, sekurang-kurangnya serata dengan Singapura dan Brunei atau New Zealand.

 - Polisi ekonomi sesuai untuk perkembangan sektor2 perniagaan yang dikira "lucrative", senang kata, mengaut keuntungan tinggi dengan cara yang beretika. Polisi ekonomi kami mestipun mendorong para peniaga dan kakitangan mereka menghulurkan perkhidmatan dan barangan yang bermutu tinggi, yang dihendak ramai dan yang mengesyorkan bahawa jenama Malaysia adalah jenama yang boleh dipercayai. Polisi ekonomi mesti ada dua ciri yang agak bertentangan iaitu: 'liberal' dan 'controled' dimana kebebasan mesti diberi kepada para peniaga untuk menceburi mana2 bidang di merata dunia dan di Malaysia supaya meningkat produktiviti negara; pada masa yang sama, kerajaan mesti mainkan peranan "watchdog", iaitu menentukan bahawa kegiatan ekonomi kita mengikut peraturan keselamatan, etika dsb (tanpa rasuah, thanks!)

 - Dialog umum iaitu perbahasan di media perdana berdasar kepada ciri2 logik, fakta dan mengabaikan ciri2 yang emosi dan membuat simpulan dari pandangan peribadi, terutamanya dari tokoh2 politik yang suka berbahas tanpa sebarang fakta atau logik, tetapi cuma untuk meningkat "popularity" mereka.

 - Mengambil tindakan wajar keatas laporan Auditor-General mengenai penyelewengan duit dalam perbelanjaan kerajaan. Perbelanjaan kerajaan memang amat penting untuk ekonomi negara kita, tetapi perbelanjaan ini mesti ikut tatacara dan kakitangan kerajaan mesti bersifat jimat-cermat dengan kekayaan negara kami. Jangan cuai dengan membazir duit dalam projek2 yang tiada manfaat ataupun membazir dengan peneriman harga terlampau tinggi dari vendor2, maupun mereka ada "cable" yang kuat.

 - Jaga standard: dalam tiga usul di atas, satu thema yang sering diutarakan adalah kepentingan menikut peraturan; tanpa ciri "jaga standard" ini, maka negara kami akan dikenali sebagai negara yang TIDAK ADA standard. Macam mana ni? Kalau nak jual hasil kami ke negara lain, bah akan disoal, ada standard ke ni? Boleh percaya ke ni? Itulah masalah kita hadapi, Bukan susah nak mengatasinya. Tapi, soalannya: adakah pentadbiran kerajaan kini dorongan membuat begitu? Itulah soalan cepu emas.

Man, haven't written that much in BM for such a long time - wonder if I made any mistakes? Sorry if I did, I didn't take SPM but GCE O'Levels, did get a credit for Malay though :)





Comments

Popular posts from this blog

FundMyHome - Malaysia's new property crowd funding review

Ryan & Miho Petaling Jaya

What does your neighbourhood say about you: Kuala Lumpur